هیسترکتومی

هیسترکتومی نوعی عمل جراحی مربوط به بانوان است که تمام رحم خانم ها با انجام آن برداشته می شود. با انجام این جراحی، فرد چرخه قاعدگی نداشته و چون رحم محل رشد جنین است دیگر امکان باردار شدن و حاملگی را نخواهد داشت.

هیسترکتومی

هیسترکتومی در چه شرایطی پیشنهاد می شود؟

دکتر پوپک یحیوی ، متخصص زنان و زایمان عمل برداشتن رحم را در شرایط زیر به بانوان توصیه می نمایند:

• خونریزی بسیار شدید و غیر قابل کنترل از ناحیه واژن
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان تخمدان
  • سرطان رحم
  • رشد تومورهای خوش خیم در رحم که به آن ها فیبروم رحمی گفته می شود.
  • بیماری التهابی لگن که از جمله عفونت های خطرناک اندام های تناسلی به شمار می رود.
  • بیرون زدگی رحم از واژن یا پایین افتادن رحم که در اصطلاح پزشکی به آن افتادگی رحم گفته می شود.
  • اندومتریوز : در اثر این عارضه پوشش داخلی رحم درون حفره آن رشد کرده و به طور معمول برای فرد با خونریزی و درد همراه است.
  • ادنومیوز : پوشش درونی رحم به موجب این عارضه در عضله های آن رشد می کند.

آیا با انجام هیسترکتومی احتمال برداشتن تخمدان ها وجود دارد؟

این دلیل انجام عمل هیسترکتومی است که مشخص می کند تخمدان ها باید برداشته شوند یا خیر، در برخی از موارد و برای پایین آوردن ریسک سرطان تخمدان ها برداشته می شوند.

برداشتن تخمدان ها موجب قطع شدن کامل ترشح هورمون استروژن در بانوانی می شود که هنوز یائسه نشده اند یا موجب کاهش ترشح این هورمون در آن ها خواهد شد. هورمون استروژن باعث حفاظت خانم ها در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان می شود.

بر طبق مطالعات اخیری که انجام شده اگر لوله های رحم به تنهایی برداشته شده و تخمدان ها حفظ شوند، ریسک شایع ترین نوع سرطان تخمدان که معمولاً از لوله های رحمی شروع می شود کاهش خواهد یافت.

هیسترکتومی چند نوع دارد؟

برداشتن رحم دارای انواع مختلفی است که در ادامه آن ها را آورده ایم:

• هیسترکتومی توتال یا کامل که متداول ترین نوع جراحی است موجب برداشتن همه رحم که دهانه آن را نیز در بر می گیرد می شود، امکان برداشتن تخمدان ها بسته به شرایط نیز وجود دارد.
  • هیسترکتومی ساب توتال یا بخشی از رحم : با انجام این نوع از هيسترکتومي تنها قسمت بالایی رحم برداشته شده و دهانه آن دست نخورده باقی می ماند. در این نوع نیز در صورت نیاز ممکن است تخمدان ها برداشته شوند.

هیسترکتومی

آیا فرد با برداشتن رحم دچار یائسگی می شود؟

همانطور که پیش تر نیز گفتیم خانم هایی که رحم آن ها برداشته می شود دیگر عادت ماهیانه نخواهند شد که این یکی از علائم یائسگی است.

خارج کردن یا نکردن تخمدان ها طی عمل هیسترکتومی است که تعیین کننده بروز دیگر علائم یائسگی در فرد می باشد.

روند تولید هورمون استروژن در صورت خارج نکردن تخمدان ها تغییری نکرده و به همین دلیل علائم دیگر یائسگی در آن ها بروز نخواهد کرد. البته افراد باید بدانند خانم هایی که رحم های خود را برداشته اند علائم یائسگی را چند سال زودتر از متوسط سن آن تجربه خواهند کرد.

همچنین باید گفت که امکان انسداد جریان خون به تخمدان ها در حین برداشتن رحم وجود دارد لذا ممکن است فرد دچار یکی از علائم شایع یائسگی که همان گر گرفتگی است شود، این عارضه از آزادسازی استروژن توسط تخمدان ها جلوگیری می کند.

به علت اینکه بدون تخمدان ها سطح هورمون ها خیلی سریع افت می کند لذا علائم یائسگی در صورت برداشتن هر دو تخمدان بلافاصله در فرد بروز خواهد کرد.

هیسترکتومی چگونه انجام می شود؟

عمل برداشتن رحم به روش های مختلفی انجام می شود و این تاریخچه پزشکی و دلیل جراحی است که روش را تعیین می کند.

انواع روش های هیسترکتومی عبارتنداز:

• هیسترکتومی لاپاراسکوپی : لاپاراسکوپی ابزاری نازک، سبک و بلند است که در قسمت انتهایی خود یک دوربین کوچک داشته و امکان مشاهده اعضای داخلی شکم را برای پزشک متخصص فراهم می کند.

در این روش برداشتن رحم با ایجاد برش هایی کوچک در ناحیه شکم یا واژن صورت می گیرد.

• هیسترکتومی واژینال : در این روش یک برش بسیار کوچک به منظور برداشتن رحم در ناحیه واژن ایجاد می گردد.
  • هیسترکتومی شکمی : عمل هیسترکتومی در این روش با ایجاد یک برش در ناحیه تحتانی شکم انجام می شود.